Autolla liikenteessä Espanjassa

Liikennevalvonta Espanjassa on viime vuosina monin tavoin tiukentunut, pyrkimyksenään vähentää liikenneonnettomuuksien määrää. Useimmat meistä pyrkivät ajamaan sääntöjen mukaan, mutta toisinaan hienoissa maisemissa, hyvillä teillä ajettaessa oman ajonopeuden tarkkailu jää vähemmällä. Entistä helpommin näistä huolimattomuuksista joutuu sakkojen muodossa maksumieheksi.

Automaattinen kameravalvonta

Espanjassa autolla liikkuessa huomaa, että ajotavoissa ja liikennekulttuurissa on ”jonkin verran” eroja verrattuna suomalaiseen liikennekulttuuriin. Toisinaan tuntuu, että lievästi yli nopeusrajoitustenkin mukaan ajellessa toimii lähinnä vain tulppana takana tuleville kuumaverisille, joilla menohaluja näyttäisi riittävän. Useamman kaistan teillä ohi mennään joskus aika vauhdilla, ja turvavälit autojen välillä mitataan metreissä, ei kymmenissä metreissä.

Helposti voi tulla mieleen, ettei Espanjassa juurikaan valvota nopeuksia tai liikennettä ylipäätään kovin tehokkaasti ja että voisi siten itsekin suhtautua vähän rennommin liikennesääntöihin. Totuus on kuitenkin tänä päivänä toinen ja etenkin paikalliset tietävät sen.

Entistä pienemmätkin ylinopeudet lasketaan

Liikennevalvonta on Espanjassa tiukentunut, ja jos ennen oli mahdollista ylittää sallittu nopeus 10-20 kilometrillä tunnissa ilman sakkoa, nyt tuo raja on 7 km/h kun nopeusrajoitus on alle 100 km/h. Yli satasen alueella sakkoraja on 7% yli sallitun. Periaatteessa yhdenkin kilometrin ylitys on rangaistava, mutta mahdollisen virhemarginaalin vuoksi sovelletaan ”7-sääntöä”.

Kaupunkien alueella liikennevalvontaa suorittaa paikallispoliisi (Policía municipal) ja maanteillä puolestaan Guardia Civil, puolisotilaallinen poliisiorganisaatio eli santarmilaitos.

Jos joudut tien päällä poliisin sakottamaksi, sakkomaksu peritään useimmiten välittömästi, mikäli olet ulkomaalainen. Mikäli rahaa ei autossa mukana ole, poliisilla on oikeus kuljettaa sinut hotelliisi tai pankkiautomaatille rahojen noutoa varten. Suomalaisittain tapa on vieras, mutta ei siis pidä pelästyä, jos poliisi pyytää sinua nousemaan autoon. Suunta ei välttämättä olekaan poliisilaitokselle, ellei sitten puhuta suuremmasta rikkeestä.

Kamerat valvovat monipuolisesti

Myös kameravalvonta toimii tehokkaasti Espanjassa ja kameroita on kohtuullisen paljon. Espanjan toiseksi eniten ylinopeuksia mitannut kamera vuonna 2016 sijaitsee Malagassa, tiellä MA-20. Tämän kameran kautta sakon sai 38 022 kuljettajaa. Koko Andalucian alueella nopeusvalvontakamerat paljastivat huimat 459 836 ylinopeutta, joista muistoksi auton käyttäjälle toimitettiin asianmukainen sakkolappu.

Malagan alueella kameroita on tällä hetkellä 52kpl, joista osa on kiinteitä ja osa liikuteltavia. Näiden lisäksi kaahareiden kannalta ikävin valvontamuoto on automaattinen keskinopeuksien mittaaminen, joka onkin käynyt monelle kalliiksi. Tämä valvontamuoto käy helposti myös pahaa aavistamattoman turistin kukkaron päälle, kun maisemia katsellessa nopeusmittarin tarkkailu jää liian vähälle huomiolle.

Eräs keskinopeuden mittauskohta on Fuengirolan ja Marbellan välisellä A-7 tiellä Mijas Costan tuntumassa. Tällä tieosuudella on 80 km/h rajoitus ja keskinopeutta mitataan noin viiden kilometrin matkalta, sekä Fuengirolan että Marbellan suuntaan.

Sakot kameravalvonnasta

Sakkolappu löytää yhtä hyvin perille niin Espanjaan kuin Suomeenkin. Jos olet vuokra-autolla liikenteessä, vuokraamo antaa viranomaiselle tarvittavat tiedot kuljettajasta ja usein veloittaa kuskia myös itse ylimääräisestä työstä muutaman kympin maksulla.

Esimerkkejä sakotettavista ylinopeuksista:

  • Rajoitus 50 km/h –  Sakko kun nopeus 58 km/h
  • Rajoitus 80 km/h – Sakko kun nopeus 88 km/h
  • Rajoitus 100 km/h – Sakko kun nopeus 109 km/h
  • Rajoitus 120 km/h – Sakko kun nopeus 131 km/h

Sakkomaksut

Alle 20 km/h ylinopeuksista sakko on 100 euroa. Siitä noustaan portaittain ylöspäin suurimman sakon ollessa 600 euroa. 600 euroa saa maksettavakseen, kun esimerkiksi 80 km/h alueella nopeus on yli 151 km/h. Törkeistä ylinopeuksista on tarjolla myös vankeutta, jonka pituus on 3-6 kuukautta. Vankeus on mahdollista muuttaa 31-90 päivän yhdyskuntapalveluksi tai 6-12 kuukauden palkkasummaa vastaavaksi sakoksi.

Espanjassa on toisinaan alueellisia eroja eri määräysten suhteen, samoin myös määräysten tulkinnassa. Lakeja ja määräyksiä luonnollisesti myös uudistetaan aika ajoin, joten viisainta on aina noudattaa liikennesääntöjä.

Hyödyllisiä linkkejä:

Malagan alueen valvontakameroiden sijainnit löytyvät täältä:
http://www.dgt.es/es/el-trafico/control-de-velocidad/malaga/index.shtml

Jos olet saanut sakon liikennerikkomuksesta, löydät täältä tärkeää tietoa miten edetä asiassa:
https://sede.dgt.gob.es/es/tramites-y-multas/alguna-multa-en/

Author: Aurinkoinen Espanja

Onko sinulla uutisia Espanjasta? Ota yhteyttä: toimitus@aurinkoinenespanja.fi